Odborná lékařská on-line poradna

Na Vaše osobní dotazy, týkající se prevence, onemocnění a léčení nádorových onemocnění prsu, Vám odpoví naši přední odborníci v oboru. Svůj dotaz můžete položit i anonymně pod přezdívkou. Vzhledem k posouzení diagnózy je nutné uvést Váš věk. Odpověď na dotaz Vám přijde e-mailem a pokud budete chtít pomoci i jiným v podobné situaci, můžete souhlasit s uveřejněním Vašeho dotazu a odpovědi na webu.


Všechny položky označené hvězdičkou * jsou povinné a je nutné je vyplnit.

Kategorie dotazů:

DiagnózaGenetikaLéčbaLymfedémOstatníPo léčběPrevenceRekonstrukce prsuVedlejší účinky
všechny kategorie


Lékaři, kteří odpovídají na vaše dotazy:

MUDr. Alena Bílková, Ph.D.

mamodiagnostika a prevence

MUDr. Halka Bitmanová

mamodiagnostika a prevence

doc. MUDr. Lenka Foretová, Ph.D.

genetika

MUDr. Karolína Hovorková

klinická onkologie

MUDr. Petra Hrabětová

klinická onkologie

MUDr. Renata Koževnikovová

klinická onkologie, lymfologie, paliativní medicína

doc. MUDr. Aleš Nejedlý

plastická chirurgie

MUDr. Václav Pecha

onkologická chirurgie

Vaše dotazy:

Léčba

Jana | 07.12.2019 | dotaz č. 1768
Dobrý den, léčím se s duktá.invaz.karcin NST G2 T2 N0 M0, LuminalA ,ER+, PR+,HER2neu negativ, v sentinel.uzlině metaztáza nepřítomna. Jsem po operaci a v příštích dnech by mělo začít ozařování.Také už jsem dostala hormon.léčbu Tamoxifen. Když jsem si zjišťovala zkušenosti spolupacientek s Tamoxifenem,tak mi vedlejší účinky nahání děs a hrůzu. Chci se zeptat na Váš názor, jestli procento snížení rizika návratu a rozšíření nádoru je natolik výhodné ,že stojí za všechny ty vedlejší účinky Tamoxifenu? A také ,jestli se vedlejší účinky nemohou zhoršit během ozařování a nebylo by lepší začít s Tamoxifenem až po ozařování? Děkuji předem za Váš názor

Dobrý den, jediné co vám mohu doporučit, je neposlouchat ostatní. Bohužel lidé rádi děsí ještě "nezkušené". 90% lidí nemá žádné vedlejší účinky při léčbě tamoxifenem. Co se může vyskytnout jsou občasné návaly (jako bývají v přechodu) a větší pocení. Nic jiného. V každém případě tato léčba snižuje až o 40%!!! riziko návratu nemoci, proto stojí za to tyto většinou minimální obtíže překonat.

MUDr. Karolína Hovorková


Léčba

Dana | 06.12.2019 | dotaz č. 1767
Dobrý den. Nádor v prsu mi je léčen hormonalně lékem Femara + Kisquali. Po 1 měsíci léčby mi poklesly bíle krvinky na 0,8. Dalsí davku Kisquali mi odložili o 14 dní. Hodnota krvinek by měla být min.1, aby se mohlo pokračovat. Nízká hladina b.krvinek znamená pokles imunity. Co mi doporučujete na zvýšení imunity buď stravou nebo doplňky stravy? Moc děkuji.

Přeji hezký den. Na zvýšení stavu bílých krvinek můžete zkusit Pyridoxin tbl. (vit. B6), na imunitu obecně spíš v těchto zimních měsících některý z kvalitních multivitamínů, kde jsou i stopové prvky apod. (např. Centrum,. Geriavit, apod.)

MUDr. Petra Hrabětová


Léčba

Andy | 06.12.2019 | dotaz č. 1766
Dobrý den,chtěla bych se zeptat jaký máte názor na vedlejší účinky tamoxifenu.Az kromě pocení snášímléčbu dobře ale co mě celkem vylekalo po půlroce krevní obraz...nízká hladina bio.krvinek a nějaké toxické zrnění.Nikde jsem to jako vel.cinek nenašla.Nemate s tím zkušenosti,moc děkuji Andrea

Dobrý den, pokud máte nízkou gladinu bílých krvinek a toxické granulace - může to být způsobeno zánětěm (infektem) ne tamoxifenem. Lék takové změny v krvinkách nedělá. Doporučuji poradit se s praktikem či vaším onkologem.

MUDr. Karolína Hovorková


Ostatní

Andrea | 06.12.2019 | dotaz č. 1765
Dobrý den,mám k Vám dotaz.Od puberty jsem měla fibroadenom a jen se kontroloval.Nastalo stresove období kdy mě opustil přítel.Vic jsem pila a malá dcera mě kopla do prsa.Mam mala prsa takže mě kopla hodne silne až na zebra.Kontrolu prsu jsem prováděla pravidelne.Asi po 4 měsících se mě něco nezdálo.....a vysledek byl invazivní duktalni karcinom G2,dcis g2,hormonálně dependentni 100% proliferace byla tuším 35% ,mikrokapcifikace,T1,NmiM0,jedna intta.mamrni uzlina mikro.Lu čisté.Na vlastní žádost jsem si nechala odstranit prso....a z histologie vyšlo,že původní fibroadenom byl intraduktalni papilom s kolonizaci dcis.resekcni okraje čisté nejblíže spodina 7,5mm.Byl mě udělán Onkotyp bez benefitů z chemoterapie.Ozarovani taky neproběhlo.Geneticke vyšetření v pořádku.Operace 5/19 ,hormonální léčba 7/19 zoladec a tamoxifen.A můj dotaz zní přestala jsem pít i kouřit,ale opět mám trochu složité období a místo prášku na spaní si ráda dopřejí klidně i dvě skleničky cer.vina.....Jaky ma vliv alkoholu na moji léčbu popřípadě potenciální recidivu??Moc děkuji s pozdravem Andrea

Dobrý den, obecně platí, že nadměrné požívání alkoholu zvyšuje pravděpodobnost nemoci. Stejně tak není vhodná kombinace alkoholu s léky, zvyšuje se tím riziko poškození jater a dalších komplikací. Možná by bylo dobré najít si nějakého psychoterapeuta a hledat z problémů jiné východisko než sklenku vína. S pozdrave

MUDr. Renata Koževnikovová


Léčba

Dana | 05.12.2019 | dotaz č. 1764
Dobrý den, po měsíci biologické léčby mi klesla hodnota bílých krvinek a tim pravděpodobně i imunity. Co sama mohu pro jejich zvýšení udělat např.stravou či potrav.doplnkem, abych zvýšila imunitu? Léčbu mi přerušili na 14 dni. Dekuji.

Dobrý den, z vašeho dotazu nevyplývá, jakou biologickou léčbu máte, ani jakou další léčbu máte. To je k zodpovězení dotazu potřebné. Prosím formulujte ještě nový dotaz s tím, jakou veškerou léčbu nyní máte.

MUDr. Karolína Hovorková


Léčba

Vojtěchová | 05.12.2019 | dotaz č. 1763
Jsem po operaci 3tydny a stále mam řezave bolesti v oblasti odebranych obou prsou.a palcivé bolesti paží.Ptam se je to normálni.Cvičím a provádim masaže ale je vse jak přes žiletky.Dekuji

Odebrání obou prsů je velký výkon!!! Necvičte, buďte v klidu, nic nemasírujte. Nejprve se rány musí zhojit, potom je čas na rehabilitaci!!! Proč Vám v 73 letech odebrali oba prsy ??? pecha

MUDr. Václav Pecha


Diagnóza

Martina | 04.12.2019 | dotaz č. 1762
Dobrý den,děkuji za Vaši odpoved(dotaz 1761) Ale jedna se o LEVE prso kde jsem si našla bulku Ozarovane a operovane jsem měla PRAVE. Právě to mě znepokojilo..:-( Dekuji M.

DObrý večer, omlouvám se , špatně jsem si otázku přečetla. Bolestivost prsu není příznakem nádorového oneocnění. Nejspíše se jedná o cystu, což je dutinka vyplněná tekutinou. Není nebezpečná, ale může se objevit během 24 hodin. Takže tam opravdu při ultrazvukovém vyšetření před 14 dny nemusela být. Doporučuji vše probrat s Vaším ošetřujícím lékařem, který Vás jistě při návštěvě vyšetří a doporučí další postup. Ještě jednou se omlouvám za nepřesnost S pozdravem

MUDr. Halka Bitmanová


Diagnóza

Martina | 03.12.2019 | dotaz č. 1761
Dobrý večer,opet se na Vás obracim s prosbou. Jsem po zachovne operaci pravého prsa 1/2019 ,mám za sebou chemoterapii 7/2019 a ozarovani 9/2019.Pro bolest a otok ozarovaneho praveho prsa,jsem byla před 14 dny na ultrazvuku.Dnes večer mě začala bolet bradavka na levém prsu a mám pod ní bolestivou bulku.Myslite že mám jít znova na ultrazvuk?Mohlo by se behem 14 dnu vyskytnout neco noveho?Bojim se při jakékoliv změně na prsou :-( Děkuji za Vaši odpověď M.

Dobrý den, na tento dotaz jsem odpověděla v poradně mamo.cz. Nejspíše se jedná o změny v důsledku ozařování, kdy prs i kůže může po léčbě zduřet, zanitit se. Věřím, ze při poslední. UZ vyšetření by lékaři podezřelý nález zachytili. S pozdravem

MUDr. Halka Bitmanová


Po léčbě

Dorotka | 28.11.2019 | dotaz č. 1758
Dobrý den,v loni v červenci jsem se podrobila operaci karcinomu prsu. Následovalo 16 dávek chemoterapie a potom mi lékař nasadil tamoxifen. Byla jsem i na genetickém vyšetření a doporučili mi odstranit vaječníky, vejcovody a dělohu. Ještě mi doporučili odstranění druhého prsu. Operaci ženských orgánů už jsem se podrobila. Nyní mám ale problém s vedlejšími účinky tamoxifenu. Bolí mě kosti,klouby nejvíce nohy. Ještě k tomu mám veliké návaly horka, musím se několikrát denně převlékat a nejhorší je to v noci. Už ani nevím kdy jsem se pořádně vyspala. Každé 2 hodiny stojím u okna a chladim se. A poslední a nejhorší je, že jsem začala pomalu přibírat na váze, přitom skoro vůbec nic nejím jen ovoce a zeleninu. Mohla bych držet nějakou dietu?

Dobrý den, návaly, pocení i přibírání na váze mají souvislost s nedostatkem estrogenů po gynekologické operaci , zároveň vše zvýrazňuje podávání tamoxifenu. Dieta je určitě možná, stejně jako pohybová aktivita. Pravidelný pohyb prokazatelně snižuje četnost návalů a jistě pomůže i hubnutí. S váživou je vhodné porada se specialistou. Obvykle je lepší jíst střídmě a pravidelně než nejíst skoro vůbec. S pozdravem

MUDr. Renata Koževnikovová


Léčba

Marie Š. | 28.11.2019 | dotaz č. 1757
Byl mi zjištěn (mamograf+biopsie) zhoubný nádor v prsu. Jakým způsobem se mohu objednat na operaci do Prahy - nemocnice v Motole ? Na koho se obrátit ?

Přeji hezký den. V Praze v Motole se musíte obrátit na I. chirurgickou kliniku, kde operuji prsa. Na webových stránkách najdete telefonní čísla.

MUDr. Petra Hrabětová